Mircea Eliade –Arta de a muri

,, Trăim atâta mizerie, experimentăm cu toţii atâta laşitate şi abdicări ( un om cu adevărat cinstit, în sensul clasic al cuvântului, ar trebui în zilele noastre ori să asasineze, ori să se sinucidă: refuzând prin acest gest de curaj să ia parte la contemporaneitate ); ne vedem siliţi în fiecare zi să asistăm la atâta suferinţă nedreaptă; înţelegem în fiecare zi că suntem neputincioşi să alinăm suferinţele acestea, ca orice am face suntem şi rămânem neputincioşi- încât ajungem fiecare să realizăm condiţia tragică a existenţei noastre sociale. ( … )
Există astăzi în lume o suferinţă meschină, cotidiană, inferioară; o suferinţă biologică, nu una umană şi spirituală. Tragismul acesta de fiecare zi pe care îl trăim cu toţii nici nu ne ajută, cel puţin, să ne adâncim sufletul nostru, să-l conducem spre mântuire. Noi suntem ursiţi să înţelegem neputinţa nostră umană, limita voinţei noastre, nedreptatea predestinată acestei Lumi – auzind cum alţii au miliarde, iar alţii mor de foame, asistând cum cele mai curajoase porniri sunt înecate în ticăloşia sfârşiturilor, ştiind cum totul se cumpără, totul se vinde. Este o aşteptare tristă pretutindeni în lume. O aşteptare a întregii vieţi colective, neliniştită, chinuită. Ce miracol va putea sparge zidul de noroi care ne sufocă? Începi să disperezi chiar la posibilitatea acestui miracol … ,,

Iar dacă miracolele nu mai sunt posibile, atunci rămân definitive doar neroziile … NEROZIILE UNUI PROVINCIAL :

vineri, 2 ianuarie 2009

Iluminare la semnul Sfintei Cruci



Când gura ca un stăpân cuvântează despre Sfânta Treime şi mâna, ca o slugă credincioasă, se ridică întru ascultare să săvârşească Sfânta Cruce, după datină; în clipa aceea întreg trupul se transfigurează în suflet şi sufletul se deschide a Lumină. Şi Lumina se împlineşte treptat, odată cu mâna ce trece de la frunte la piept, de la piept la umărul drept, de la umărul drept la cel din stânga …

Mâna însăşi, cea dreaptă, îşi are închipuirea ei în cele trei degete unite, însemnând multe în parte, dar toate laolaltă însăşi Sfânta Treime.

Întregul ritual decurge ca şi cum sufletul fără de trup ar lua cu multă luare aminte, cu cele trei degete, cheia credinţei – cheia de Lumina de la porţile Raiului, pe care cu teama de a nu o pierde şi frica de a nu o întina, o ridică înspre frunte şi zice:

- În numele Tatălui … se deschid porţile minţii să intre în ea înţelepciunea cea
adevărată a Sfântului Duh şi slava lui Dumnezeu;

mâna se coboară la piept, sufletul iarăşi glăsuind:

- În numele Fiului … se închid porţile pântecelui şi trupului către toate cele lumeşti,
lăsând sufletul slobod în căutarea lui Dumnezeu;

urcând mîna înspre umărul drept, sufletul urmează spusa:

- În numele Sfântului Duh … se deschide Cartea Sfântă, ascunsă în suflet dintru
începuturi, ca împreună cu el, folosind-o, să se roage
şi Îngerul său păzitor;

Sfânta Cruce o încheie mâna pe umărul stâng, sufletul rostind:

- Amin ! Aşa să fie ! … şi pentru a întări toate cele gândite, spuse sau făcute, cu
preasmerită închinare, sufletul aprinde candela ce şade
deasupra inimii, astfel ca Dumnezeu să vadă lumina din ea,
la vremea rugăciunii.

Astfel desfăcând poarta minţii şi încuind poarta trupului, deschizând Cartea Sfântă a sufletului – Sfânta Evanghelie şi aprinzând candela inimii, se săvârşeşte Sfânta Cruce.

Şi mă rog la Dumnezeu să nu fie doar închipuire.