Mircea Eliade –Arta de a muri

,, Trăim atâta mizerie, experimentăm cu toţii atâta laşitate şi abdicări ( un om cu adevărat cinstit, în sensul clasic al cuvântului, ar trebui în zilele noastre ori să asasineze, ori să se sinucidă: refuzând prin acest gest de curaj să ia parte la contemporaneitate ); ne vedem siliţi în fiecare zi să asistăm la atâta suferinţă nedreaptă; înţelegem în fiecare zi că suntem neputincioşi să alinăm suferinţele acestea, ca orice am face suntem şi rămânem neputincioşi- încât ajungem fiecare să realizăm condiţia tragică a existenţei noastre sociale. ( … )
Există astăzi în lume o suferinţă meschină, cotidiană, inferioară; o suferinţă biologică, nu una umană şi spirituală. Tragismul acesta de fiecare zi pe care îl trăim cu toţii nici nu ne ajută, cel puţin, să ne adâncim sufletul nostru, să-l conducem spre mântuire. Noi suntem ursiţi să înţelegem neputinţa nostră umană, limita voinţei noastre, nedreptatea predestinată acestei Lumi – auzind cum alţii au miliarde, iar alţii mor de foame, asistând cum cele mai curajoase porniri sunt înecate în ticăloşia sfârşiturilor, ştiind cum totul se cumpără, totul se vinde. Este o aşteptare tristă pretutindeni în lume. O aşteptare a întregii vieţi colective, neliniştită, chinuită. Ce miracol va putea sparge zidul de noroi care ne sufocă? Începi să disperezi chiar la posibilitatea acestui miracol … ,,

Iar dacă miracolele nu mai sunt posibile, atunci rămân definitive doar neroziile … NEROZIILE UNUI PROVINCIAL :

miercuri, 21 noiembrie 2012

Libertatea unui primar intre coabitare, compromis si captivitate



Din dictionare aflam:

LIBERTATE = „Posibilitatea de actiune după propria vointă sau dorintă; posibilitatea de actiune constientă a oamenilor în conditiile cunoasterii din ce în ce mai profunde a legilor de dezvoltare a naturii si societătii; independenta”.

COABITARE = „A convieţui, a locui împreună”.

COMPROMIS = „Întelegere, acord bazat pe cedări reciproce; concesie”

CONCESIE = „Îngăduintă, cedare fată de cineva, renuntare (la ceva) în folosul sau în interesul altuia, altora”

CAPTIVITATE = „ Lipsire de libertate, prizonierat, robie, sclavie”







Un primar ales, al unui oras, are totala libertate de actiune; dar, trebuie stiut, ca cine intra in politica si exclude coabitarea nu face politica, ci altceva.

Un primar nu trebuie sa excluda coabitarea cu toti membri consiliului local ( de orice culoare politica ), dand sustinerea necesara tuturor propunerilor ce vizeaza bine cetatenilor, din punct de vedere economic, social, cultural, etc.

„Asta inseamna coabitarea: Nu franezi, ci participi.” spunea un politician cunoscut

Coabitarea reprezinta totusi limita superioara, pozitiva, a compromisului. Intotdeauna in politica va exista un compromis mare, pe care trebuie sa-l faci pentru cetateni. Un compromis mare, care insa nu trebuie sa te si compromita ca politician si ca reprezentant ales al cetatenilor. Este o concesie care nu trebuie sa te indeparteze de propriile obiective si promisiuni electorale. Piedici si conditionari de tot felul exista si vor exista, dar un primar capabil trebuie intotdeauna sa le invinga, neuitand de dubla sa calitate de decident si beneficiar al propriilor decizii, respectiv conducator al localitatii si de simplu cetatean al acesteia.

Pericolul cel mai mare apare atunci cand primarul devine captivul unui grup de interese din cadrul Primariei si Consiliului local, captivul propriilor interese ( inclusiv propria mandrie, prostie si nesimtire ) sau al unor interese „de partid”. Si mai grav, daca primarul este santajabil datorita trecutului sau sau datorita unor intelegeri politice ( chiar cu adversari politici ), ascunse insa electoratului care l-a votat.



In concluzie, un primar trebuie sa pastreze permanent un echilibru transparent intre datorie si moralitate, intre fidelitate fata de cetatenii sai si interesele personale si ale partidului ( grupului ) din care face parte. Din pacate trecutul recent, in Romania, ne-a oferit mai multe exemple negative decat pozitive.